Hatha, Yin, Stoel yoga

Drie mooie vormen van yoga die ik graag combineer tijdens de les op maat

Hatha yoga stimuleert je om weer helemaal in je kracht te komen, bij  Yin yoga neem je meer tijd om je lichaam te voelen en dieper te ontspannen, Stoel yoga geeft je de ondersteuning die je nodig hebt waardoor je veel zittende en staande oefeningen kunt uitvoeren en jezelf niet overbelast.

De opbouw van een yogales op maat

De les wordt gestart met een rustgevende oefening om je even terug in het hier en nu te brengen. Je aandacht te verleggen van je dagelijkse drukte naar het moment op de yogamat.  We maken het lichaam eerst warm en los vandaar dat de les ook start met losmakende oefeningen.

De oefeningen gaan over in buigingen, twist, balans  en versterkende houdingen. 

Aan het einde van de les neem ik je mee in een eindontspanning.

Hatha yoga:

Naast de algemene voordelen van yoga bieden veel Hatha-houdingen verbeteringen in je core – dat is het midden van je lichaam, bestaande uit de ruggengraat, buikspieren en heupen. Een sterke core houd je functioneel en voorkomt blessures.

Hatha-yogahoudingen kunnen dus je balans verbeteren. Een goede balans zorgt weer voor een zelfverzekerd gevoel en uitstraling.

Omdat de houdingen worden afgewisseld met ademhalingsoefeningen en meditatie, ligt de nadruk niet alleen op houdingen, maar ook op het verhogen van je bewustzijn en het spannen en ontspannen van je lichaam.

Yin yoga:

Bij Yin Yoga hoef je niet iets actiefs te doen om in de houding te komen. Juist door niets te doen, gebeurt er wat.

Door je helemaal aan de houding over te geven, de zwaartekracht haar werk te laten doen, zal je voelen dat er ruimte ontstaat. Letterlijk en figuurlijk.

Loslaten en ontspannen

Stress en spanning hoeven helemaal niet erg te zijn, zolang er maar genoeg momenten van rust en ontspanning tegenover staan.

Yin Yoga zorgt voor die balans omdat de hele les in het teken staat van loslaten en ontspannen. Je lichaam en geest kunnen hierdoor weer herstellen en opladen, en Yin helpt je om lekkerder te kunnen slapen.

Stoel Yoga

Om yoga te doen hoef je niet perse je matje uit te rollen. Je hoeft je er zelfs niet voor om te kleden. Bij Stoelyoga is je stoel je mat!

Stoelyoga is de meest laagdrempelige vorm van yoga. Je hoeft je er niet speciaal voor om te kleden en mag zelfs je schoenen aanhouden als je dat prettig vindt. 

Bij Stoelyoga doe je milde yoga oefeningen op en rond de stoel of gebruik je de stoel voor balans. Stoelyoga is een rustige bewegingsvorm en daarom voor iedereen haalbaar, ongeacht leeftijd, omvang, lenigheid of conditie. Net als bij andere yogavormen komt het hele lichaam aan bod; je rekt, strekt en buigt. Het aantal oefeningen dat je kunt doen is eindeloos. Zie dit filmpje voor meer informatie

https://www.youtube.com/watch?v=QnPqD8CNLYo